Sidor

Skogsguld



Nu är det hög tid att fixa godaste och enklaste kantarellpastan.

Jag har sedan några veckor tillbaka har ambitionen att komma ut i skogen och leta upp lite kantareller, har gått sådär får man säga. Men som tur är säljs ju kantareller till ett överkomligt pris även i butik. Så jag köpte på mig litegrann och fixade till vad jag alltid brukar när första svampen ska stekas. Pasta.

Recept (2-3 personer)

Någon god pasta du tycker om ca 300 g torrvikt
250 g kantareller eller annan god svamp
1 gul lök finhackad
1 klyfta vitlök hackad
3/4 dl grädde
lite vatten
färsk timjan
salt
svartpeppar
parmesan

Koka pasta. När du lagt i pastan kan du börja med kantarellerna.

Stek kantarellerna i en blandning av smör och olja på hög värme tills de börjar bli bra brynta, tillsätt lök, vitlök, timjan, salt och peppar. Stek några minuter till.
Skvätt i grädden och låt koka ihop, du kan behöva späda med lite pastavatten.

Häll av pastan och häll rakt i stekpannan, blanda, riv över rejält med parmesan och slå dig ned och njut.


1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, jag blev plötsligt väldigt sugen på kantarellpasta. Fina bilder!