Sidor

Hemgjort knäckebröd


Hemma med barn och ösregn som lär hålla i sig hela dagen, ja då vankas det knäckebrödsbak! Finns det något lyxigare än när man ska bjuda på lite sill ellers kanske till kräftskivorna som är i antågande att ställa fram en hög med hembakat knäcke? Nä just det så här kommer de saker jag brukar ha i. Du kan ha nästan vad som helst. Det enda man gör är en alldeles för hård vetedeg, lika mkt jäst. Tillsätt bara extra mjöl av de sorter du föredrar. Jag brukar dock vilja ha tunna knäckebröd som jag vevar ut på en pastamaskin och då bör man inte ha för grovmalda saker, det kan man om man vill isåfall slänga på efteråt. Mitt recept är

Jäst (50 gr/liter vatten)
Salt
Krossad kummin och fänkålsfrön

Sedan blandar jag följande mjölsorter procentuellt.

Vetemjöl 40%
Grahamsmjöl 20%
Rågsikt 20%
Vetekli 20%

Blanda hela alltet, knåda, jäs osv precis som vanligt bröd, sen när man ska börja kavla ut så brukar det bli väldigt mycket knäcke och då kan det vara bra att ha några stycken bakplåtar så att man kan knåda samtidigt som man börjar grädda av de första plåtarna.

Så för dig som sitter hemma och sörplar kaffe är det bara att sticka till affärn och köpa det som saknas, sätta på lite nytt kaffe och köra igång.

Inga kommentarer: