Sidor

Ceasar


Häromkvällen blev det salladsdags igen och det finns ju hur många goda sallader som helst man kan göra men jag återkommer ständigt till Ceasarsallad eller iallafall nästan Ceasarsallad, jag brukar ändra lite för jag är lite bekväm av mig. Min dressing gör av det här, jag använder en mixer när jag gör min.

1 msk dijonsenap
En skvätt rödvinsvinäger
1-2 klyftor vitlök
1 äggula
1 helt ägg

Knäck äggen, mixa alltihop, sedan kan du antingen mixa i olja a´la majonäs eller hälla över grunden i något annat och vispa för hand eller med elvisp. När du fått till en fin konsistens (jag brukar ha min ganska lös så den blir lite lättare att fördela) häller jag i mängder med finriven parmesan och mixar lite till och smakar sedan av. Eventuellt lite mer vinäger och salt och peppar så klart. Tänk dock på att inte ta i för mycket salt i början för osten gör sitt till. Sardeller brukar jag inte ha i. Inte för att jag ogillar sardeller men jag har nästan aldrig några hemma och det funkar helt ok utan.

Till salladen då, i den på bilderna hade jag i det här, även om alla saker kanske inte syns.

Romansallad, salladsamarant, fänkål, fänkålsdill, krutonger, riven parmesan, knaperstekt bacon, purjolök, tomat.



Många, både hemma och kanske framförallt på restauranger väljer att servera Ceasarsallad med kyckling, vilket blivit riktig standard och är helt ok men jag kan varmt rekommendera att strunta i det där torra bröstet och satsa på att äta lite mer av den goda salladen istället. Det gör man för sällan.

Inga kommentarer: