Sidor

Pickles



Har för första gången gjort pickles! Ja jag får vara överdrivet entusiastisk eftersom jag faktiskt gjort de allt helt hemodlade grönsaker, då gäller det att passa på att skryta litegranna. Blev väldigt goda, jag använde mig av följande grönsaker

pumpa
gurka (västeråstyp)
haricot vertes
morot olika färger
palsternacka
mangold
fänkål



Skördade av alltihop, skalade och skar i varierande storlekar, både palsternackorna och morötterna lät jag vara oskalade (tvätta noga). Sedan blandar man alltihop och kokar en saltlag

1 dl salt
1 l vatten

Blanda tills saltet smält och häll sedan över grönsakerna, kyl över natten.
Dagen efter kokar man ättikslagen som innehåller

2 dl ättikssprit
3 dl vatten
4 dl socker

Sen kan man också ha i diverse torkade kryddor, själv hade jag i fänkål och kummin.
Men man kan prova med t ex lagerblad, nejlika, citrongräs, vitlök, apelsinskal med mera med mera.



Häll av grönsakerna i ett durkslag och låt droppa av ordentligt. Fördela grönsakerna i burkar. Koka upp lagen och häll över grönsakerna, sätt på lock på en gång. Det tar sedan ca 3 veckor innan de är klara, själv premiärprovade jag mina i veckan till en köttgryta med svamp och mandelpotatispuré, det var riktig lycka att servera egna pickles, så ut och plocka eller köp och kör igång.

Sen som alltid med inläggningar och konservering så är hygienen väldigt viktig så håll ordning och reda, tvätta dig och det du ska använda. Lycka till.

Inga kommentarer: