Sidor

Bikarbonatbröd


Gjorde en rejäl skafferirensning häromdagen och fick ett litet ryck och passade på att baka ett bikarbonatbröd. För er som inte testat innan så kan det vara det smidigaste bröd man kan göra. Det blir saftigt, håller relativt länge och man kan ha rejält med fibergrejer i så ganska nyttigt är det också faktiskt.

Den här gången bakade jag med filmjölk och lite onankafil som jag hade över, yoghurt, gräddfil och liknande funkar lika bra. Sen tog jag alla mjölslattar jag hade stående och diverse nöt och frörester och blandade hela klabbet med lite bikarbonat och gräddade av. Det enda som jag brukar låta vara konstant är förhållandet mellan fil, mjölsorter, sirap och bikarbonat, sen gräddar jag det drygt en timme på 175°C. Lyft ur formen och låt svalna på galler. Så här blev mitt recept senast.

2 limpor

5 dl fil
2 dl mörk sirap
8 dl vetemjöl
8 dl blandade sorters mjöl, graham, havregryn, rågsikt, durum och dinkel (ta vad du har)
2 dl solroskärnor
3 msk bikarbonat
1 tsk salt

Man kan få variera mjölmängden beroende på hur konsistensen blir. Den ska vara som en seg smet. Lite svårt att beskriva men som en lätt klumpig och för tjock och kletig muffinsmet?

1 kommentar:

Amanda sa...

Stämmer det att det ska vara 3 matskedar bikarbonat? Jag tycker det låter mycket, skulle kunna tänka mig 3 tsk istället!