Sidor

Typ tapas


När det börjar bli dags att läppja rosé, eller vad man nu föredrar att läppja så måste jag rekommendera de här små tilltuggen jag fixade till häromveckan. Tror faktiskt jag tipsat om lammet tidigare men det känns preskiberat så jag kör på ändå.

Örtstekt lammytterfilé

2 st lammytterfiléer (eller något annat gott kött, oxfilé, biff, anka t ex)
en näve färska örter
1 vitlöksklyfta
smör, salt, peppar

Finhacka örterna och vitlöken, stek lamme medium på medelvärme i stekpanna. Salta och peppra, lite mer än du tror för köttet äts rumstempererat och då brukar det krävas lite mer salt än vanligt. Lyft ur köttet, rulla det i örthacket och låt svalna ca 10 min. Skiva i några millimeter tjocka skivor.

Citrusinlad strömming ala espana

Det här har jag delvis snott från Bon Lloc boken (den håller än) men vafan Mathias Dahlgren lär ju ha snott det här receptet från någon stackare i Spanien. Receptet är dessutom inte riktigt som i boken så sådetså.

300 g dragen färsk strömming (alltså skinn och benfri filé)
1,5 dl pressad citron
1 dl vatten
1 dl ättika 12%
1 tsk salt
0,5 dl olivolja
peppar
hackad gräslök


Blanda citron, vatten ättika salt till en lag. Lägg i strömmingen och låt marinera i kyl till den blivit helt vit i köttet, du kan "bryta" upp filén lite för att så hur långt det gått. Det tar några timmar. När det är klart, sila bort lagen och lägg strömmingen i olivolja, gräslök och lite peppar. Gärna en dag innan servering. Klart. Sen kan du fiska upp bitar och servera som tilltugg på t ex rostat bröd som jag gjort i bakgrunden. Mums.

Inga kommentarer: