Sidor

Iskaffe, islatte, frappé, caffe fredo?

Spelar egentligen ingen roll vad man väljer att kalla det eller hur man blandar det men jag har just gjort en egen väl beprövad variant av frappé, eller islatte om du så vill.

Jag har använt vanligt bryggkaffe. Egentligen inte meningen men espresson var slut och nu har jag efter en varm vår hittat mitt ultimata recept. Det bästa är att göra den på dan så att den iskall till kvällen, det funkar att kyla med is, men isen smälter vilket inte gör den så bra att spara (blaskvarning). Jag gör en hel kanna per gång 1-2 liter så räcker det för hela familjen och någon förbipasserande gäst här i pleasantville.

Recept

5 dl bryggt svart kaffe (mörktrost, mollbergs om jag får bestämma)
8 dl 3% mjölk
4 msk socker

Blanda kaffe och socker så att sockret smälter. Häll på mjölk. Kyl. Drick. Njut.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Enklaste och i min mening receptet på en frappé är:

skaka samman mörkrostat nezcafé, ev socker, lite vatten och isbitar. Toppa med mjölk alt mer vatten. Då blir inte kaffet blaskigt, eftersom det är lätt att reglera kaffemängd i förhållade till vatten.

Eva

Anonym sa...

Det låter helt rätt, jag var nog inte tydlig nog, jag är lite lat av mig och tycker det är skönt att ha en hel kanna stående i kylen en het dag, därav inga isbitar. Fast det där med nezcafé måste jag prova.

Mvh Fred

Bakrecept sa...

Iskaffe är toppen! Älskar också det.
Om du vill testa ett annat reccept så kan jag rekommendera detta:
Recept på Iskaffe - is kaffe (ice coffee)

Fin blogg förresten!