Sidor

Ribs


Idag är risken stor att det är dags att återigen ge sig på ribsen. Bilden kommer från en gång i vintras när det var kalas och det var dags att koka, glasera och pensla en halv dag. Men oj vad det alltid är värt besväret.

Det finns många skolor och åsikter om hur ribs bäst ska tillagas, jag har givetvis min egen och den kommer här. Det ska vara tjocka sågade revben. Visssa vill ha rimmade ribs med jag tycker att färska orimmade är betydligt bättre, det blir för mycket kokt skinka känsla av de andra. Tunna revben är inte bara att tänka på. Nä tjocka färska och feta. Sedan brukar jag om jag har tid marinera dom alltifrån ett par timmar till ett dygn i allt möjligt gott som jag brukar ha hemma det brukar bli ungefär det här.

citron, bbqsås, salt, peppar, torkade örter, chili, olivolja, rödvinsvinäger, honung
ingefära, vitlök, soja och rödvin.

Nästan allt funkar men klassiska fläsktillbehör funkar bäst. Sen är det dags att koka, en stor gryta, hela marinaden, lätt saltat vatten. Koka upp och låt koka några minuter med köttet i. Sänk sedan värmen till den nästan lägsta. Sjud på låg temperatur ca 2-4 timmar beroende på mörhet.

Lyft sedan ur köttet och låt det ånga av på en plåt eller tallrik.

Glaseringsdags, sila av buljongen, tillsätt ca 1 dl socker per liter vätska, reducera tills den är tjock som sås ungefär, smaka av med salt och annat du tycker saknas, väldigt ofta saknas det en del syra, citron eller vinäger och salt brukar räcka, ibland lite chili dock.

När såsen är klar så lägger du antingen in ribsen på en plåt i ugnen på ca 150°c värme, pensla in ribsen ordentligt och fortsätt så var 10:e minut tills att såsen är slut.

Är det sommmar och du har ork att värma de på grillen eller rent av har en smoker så att du kan röka ribsen "på riktigt" ås är det ännu bättre men jag lovar att du inte blir besviken på de här ribsen heller.

Tillbehör är väl som vid all grillning, gott sällkap, sallader dressingar och öl.

Inga kommentarer: