Sidor

Rabarbersmulpaj - favorit i repris


Har ju skrivit om smulpaj förut men nu råkade jag hitta bilderna som jag aldrig publicerade innan, så nu kommer ett nytt smulrecept, och lite nya bilder.

Recept 1 rejäl paj

ca 1 kg rabarber
1-2 dl socker
en liten skvätt outspädd saft t ex fläder, jordgubb, bland

Hacka rabarbern, blanda allt, lägg i botten på valfri ugnsfast form.

Smul:
2-3 dl havregryn
0,5 dl smör
vaniljsocker
lite kanel och kardemumma
(mjöl)

mixa smör och socker, fyll på med havregryn till konsistensen är smulig och luftig krydda upp den med kanelen, kardemumman och vaniljsockret, blir det för stora smulor eller för kladdigt kan du mixa i lite vetemjöl.

Topppa formen med smulorna, skjut in i ugnen på 200°c i 10-20 min beroende på form.
Ta ut och njut med kaffe, något kladdigt och gott sällskap.

1 kommentar:

Gott och blandat sa...

Det ser supergott ut! ;-)jag bakade också smulpaj här om dagen, mitt recept finns på min blogg... ;-)