Sidor

Rabarbertarte


Det är ju fortfarande vår och med den så är det ju rabarbersäsong och sedan jag tidigare gjorde en soppa är det nu dags för tarte. Tarte låter ju lite fint med är ju nästan vad som helst som ligger på en platt deg. (Dock inte pizza).

Jag har använt en färdigköpt smördeg som jag har kavlat ut och pickat med en gaffel och förbakat lätt. Så att den precis börjar resa sig.


Sen har jag skivat rå rabarber och lagg lite tjusigt på degen. 1/3 av rabarbern har jag hackat och kokat med lite lite vatten en halv vaniljstång och en näve socker i cirka 10 min. Lyft ur vaniljstången och mixa kompotten helt slät. Pensla purén på tarten och grädda ca 5-10 min på 210°c värme.

Ta ut och låt svalna en liten stund och servera med vanlijglass, vaniljsås eller kanske en sötad creme fraiche.


Recept
ca 4 port

3 st stora rabarber
2 dl socker
1/2 vanilljstång
3 msk vatten
1 pkt fryst smördeg

Glass eller något annat gott.
Nybryggt kaffe.

Inga kommentarer: