Sidor

Hemgjorda minisemlor

























Det är snart dags för semlor och känner man sig lite extra ambitiös så tycker jag helt klart att ni ska baka era egna, de kanske inte alltid blir bättre än på bageriet men man kan göra dem i valfri storlek sen är ju känslan att bjuda in på hembakta minisemlor oslagbar. Sen är det faktiskt väldigt enkelt att göra så sätt igång.



















Minisemlor
ca 40 st

25 g jäst
2,5 dl mjölk
70 g smör
4 msk kesella
0,5 dl strösocker (själv tog jag mitt hemgjorda med vanilj i men vanligt funkar precis lika bra)
lite mald kardemumma
några deceliter vetemjöl, tillsätt lite i taget medans du arbetar degen till den är smidig, dock ej hård

Fyllning & dekoration
5 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker
200 g mandelmassa + 2 dl grädde
Florsocker
























Smält smöret och blanda med mjölken, jästen, sockret, kesellan, kardemumman och blanda tills jästen har smält. Blanda i vetemjölet lite i taget och arbeta degen ca 10 minuter tills den är blank och smidig. Jäs degen ca 1 timme.

Baka sedan ut degen i små bullar, jag vägde mina och de hamnade på ca 20g st. Ställ på en bakplåt och jäs en andra gång i ca 40 minuter. Grädda av bullarna ca 10 minuter på 200°C. Låt svalna på galler men en handduk över.

Mixa mandelmassan med grädden (2dl) så att den blir lagom tjock. Vispa grädden med vaniljsockret. Skär av topparna på bullarna och spritsa på en lager mandelmassa och sedan grädden. Sätt på topparna och pudra ordentligt med florsocker. Ring lite trevligt folk och sätt på kaffe.

2 kommentarer:

Frida Jansson sa...

Tack så mycket för ditt trevliga recept! Jag hade tänkt att baka dem imorgon. Det är en grej jag undrar över: Mixa mandelmassan med grädden (2dl) så att den blir lagom tjock. Sedan några meningar efter står det: Skär av topparna på bullarna och spritsa på ett lager mandelmassa och sedan grädden.

Ska man bara ta en del av mandelmassan i grädden och sedan använda resten i semlans grop?

Matgalen sa...

Lite slarvigt skrivit av mig antar jag, man lägger först på mandel/gräddblandningen och sedan bara vispad grädde, den grädden jag hade i mandeln är bara för att konsistensen ska bli bättre. Lycka till.