Sidor

Kall på våren, varm på hösten


Soppa är en sån där rätt som varenda gång jag gör det så säger jag till mig själv, varför gör jag inte soppa oftare? Jag vet inte riktigt, gott, enkelt, billigt, jag borde ju leva på soppa. I alla fall så fick jag tummen ur häromdagen och det fick bli en Potatis och purjolökssoppa med pepparrotscrémefraiche och lite gott knäckebröd vid sidan om. Väldigt enkel och smidig.

Potatis och purjosoppa med pepparrotscréme
ca 4 port

3 stora mjöliga potatisar, skalade och grovt delade
1 purjolök, grovhackad
1/2 hönsbuljongtärning
5 dl vatten
5 dl mjölk
lite olivolja
salt och peppar

1 dl creme fraiche
1 bit pepparrot ca 20 g
salt och peppar

Svetta potatisen och purjolöken i olivoljan på medelhög värme ca 5 minuter, salta och peppra. Slå på vattnet och buljongtärningen. Koka tills potatisen börjar falla sönder, tillsätt mjölken och ge ett snabbt uppkok, mixa helt slät med stavmixer, smaka av med salt och peppar och droppa i en rejäl skvätt med extra olja.

Finriv pepparroten och blanda med créme fraichen, smaka av med salt och peppar, späd med lite vatten eller citronjuice om det blir för tjockt.

Inga kommentarer: