Sidor

Saffransaioli



En regnig dag som denna passar det perfekt med en fiskgryta som kan få stå och puttra under eftermiddagen. Gott vin, bröd och en aioli är som vanligt självskrivna tillbehör. Jag hoppar över grytreceptet idag och tänkte bara bjuda på mitt bästa aiolirecept istället. Den funkar ju inte bara till fiskgryta utan till lite vad som om man varierar smaksättningarna. Byt bara saffranen mot den du har lust till, gräslök, gröna oliver, dill, ost, ja vad du vill.

Saffransaioli

0,5 g saffran
2 ägggulor
1 klyfta vitlök
salt
peppar
2 msk rödvinsvinäger
1 msk dijonsenap
1,5 dl rapsolja
0,5 dl mild olivolja

Jag använder en kannmixer när jag gör min, men du kan vispa om du vill. Lägg i äggulorna, lite salt och peppar, senapen, vinägern och vitlöken och mixa ca 1 min. Tillsätt sedan rapsoljan droppvis under mixning. Avsluta med olivoljan, smaka av och justera salt och peppar efter smak.

Ibland kan man hitta recept där man bara använder olivolja men själv tycker jag att den blir alldeles för dominant. En liten skvätt förhöjer men för mycket så smakar det bara olivolja.

Inga kommentarer: