Sidor

Amerikanska pannkakor med blåbär, bacon och lönnsirap

Godaste brunchen i år

Vid senaste partajet med långväga gäster och en sen lördagskväll så var det återigen dags att hitta på något stärkande att äta på söndagsförmiddagen, av någon anledning brukar det alltid smaka extra gott med lite feta och salta saker. Men den här gången var jag inte sugen på det gamla vanliga, äggröra, chilibönor och bacon utan ville prova något jag tidigare bara testat ett par timmar med flyg över atlanten.



Amerikanska pannkakor fick det bli, så iväg till affären för inhandlande av lönnsirap, blåbär, mjöl och ägg. Leta recept och sedan sätta igång. Det blev väldigt lyckat, inte en pannkaka blev kvar och jag hör fortfarande smäktande suckar i telefon när jag pratar om det med gästerna. Rreceptet kommer här under och det är inte särskilt svårt, tänk bara på att steka på lite lägre temperatur än när man steker vanliga pannkakor.

Amerikanska pannkakor med blåbär, bacon och lönnsirap

Smet ca 20-30 pannkakor

5 dl vetemjöl
3,5 tsk bakpulver
1 tsk salt
3 msk socker
1 tsk vaniljsocker
6 dl mjölk
2 msk smält smör + smör till stekning
3 ägg

Till servering

3 pkt (140g) knaperstekt bacon
Smör i tunna skivor
Rårörda blåbär
Lönnsirap

Blanda alla torra ingredienser, vispa sedan i de blöta, mjölken, smälta smöret och äggen. Smeten blir tjock men det ska den vara. Stek på medelvärme, jag använde 4:an på min spis där 6 är max, men efter en stund fick jag gå ned till 3:an. Grädda flera pannkakor på en gång i en normalstor stekpanna, mina var lite mindre än en cd-skiva. Varmhåll pannkakorna på låg värme i ugnen och förbered tillbehören.

Inga kommentarer: