Sidor

Macaroner det bästa receptet
















Eller heter det makroner? Ja det gjorde det ialla fall förr så jag håller mig till det gamla namnet en stund till.

Trenden med makroner borde minst sagt vara i sluttampen, det betyder dock inte att de inte är uppskattade istället för en chokladbit till kaffet i slutet av kvällen.

Det här receptet fanns faktiskt på paketet med mandelmjöl som Risenta har börjat sälja och de blev faktiskt de som jag lyckats bäst med så inte nog med att de kom med ett bra recept, jag slapp mala mandel också.

Jag gjorde en variant med choklad och en med citron, till citronsmak använde jag citronsaft i fyllningen och gul karamellfärg i makronen. Till chokladen använde jag bra kakao till båda.

Makroner
125 g mandelmjöl
225 g florsocker
4 äggvitor
25 g socker
ev färg och smaksättning

Vispa äggvitorna fasta (enligt receptet ska de stå i rumstempererat över natten, det glömde jag men det gick bra ändå) tillsätt sockret mot slutet. Sikta i mjölet och florsockret och vänd runt i äggvitan tills det är bra blandat, tillsätt färg och smaksättning och skeda eller spritsa ut små klickar ca 2-4 cm i diameter på bakplåtspapper. Låt stå minst en timme, annars spricker de när de gräddas.

Grädda ca 10-12 min på 160°C, ta ut och låt svalna.

Fyllning
100g rumstempererat smör
1,5 dl florsocker
ev färg och smaksättning

Blanda smöret med sockret och tillsätt smaksättning och färg. Spritsa eller bre ut lite fyllning på en makron och sätt dit den andra sidan. Lycka till.






2 kommentarer:

Micke sa...

Jag tycker fortfarande de är förädiskt goda. Man kan liksom inte sluta. Frasigheten och sen krämiga innehållet. Mums...

Matgalen sa...

Så är det verkligen, trendigt eller inte, gott är det...