Sidor

Hemgjord pasta



Hemgjord pasta var ungefär som hemstoppad korv eller surdegsbröd har varit de senaste åren på slutet av nittiotalet och en bit in på tjugohundratalet. Sedan har det skrivits om och vevats allt mindre pasta i de svenska hemmen. Den insikten är i och för sig helt baserad på en gissning från min sida men den känns rätt.

Det gör det som tur är inte ett dugg tråkigare eller mindre gott att göra hemgjord pasta. Receptet nedan är ungefär vad jag använde, jag mätte inte helt exakt men den ska vara som en smidig men hård bröddeg, nästan så hård det går utan att den smular. Det tar en liten stunds knådande att få den bra så har lite tålamod. Lycka till.

Pastadeg
2 dl vetemjöl

2 dl durumvetemjöl
3 msk olivolja
1 ägg + 2 äggulor
en liten skvätt vatten
två nypor salt
















Blanda durumet och vetemjölet i en hög på en bänk och gör sedan en liten grop i mitten av högen, slå i lite vatten, oljan och äggen. Salta lite över mjölet och börja sedan knåda ihop degen. Justera med vätska eller mjöl om den blir för hård eller mjuk, men inte för tidigt, det tar en liten stund innan den börjar gå ihop.

När degen är färdig så slå in den i plastfolie och låt den ligga i kyl 1-2 timmar. Det går också bra att spara den över natten.



Skär degen i lite mindre bitar och börja veva igenom den i en pastamaskin, mjöla lätt under tiden,vik ihop degen efter varannan vevning och ställ ned så den blir lite tunnare för varje genomvevning. När den är lagom tjock att göra tagliatelle eller spaghetti på så är det bara att börja veva fram och sedan hänga eller lägga i luftiga högar för torkning eller koka.

Om du vill kan du givetvis skära vilken storlek som helst eller göra raviolis eller annat skoj. Är man sugen så kan man också smaksätta själva degen, använd det som du tycker är gott men förslag som funkar bra är ju tex alla sorters örter, saffran, chili mfl.

 

 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 

2 kommentarer:

Martina sa...

Jag har testat att göra hemmagjord pasta två gånger nu och det är inte så lätt som man tror tycker jag. Blev lite klibbigt innan jag fattade att det behövdes mera mjöl ;-)

Matgalen sa...

Jag håller med Martina, den behöver vara rejält hård och det är lätt att vara för ivrig med att lägga till vätska för att få ihop degen. Lycka till med nästa försök.