Sidor

Hönsbuljong - så gör man

Att göra egen buljong är mycket enklare än man kan tro, själv brukar jag passa på under helgen om och när jag har något att koka på och man ändå ligger på soffan. Vid det senaste tillfället blev det tre stycken kycklingskrov över efter styckning till kvällens middag så det fick bli basen.

Först får man bestämma sig för om man vill ha en mild buljong eller en mörk, en mild passar bäst till om man ska göra soppor, risotto och då kokar man benen utan att först steka dem. Medans en mörk där man har stekt benen innan kokning funkar bättre till såser och grytor. Själv tog jag ett mellanspår där jag rostade ungefär hälften av benen. Den funkar i nödfall till allt.

Så vill du ha en mörk bryn benen i lite olja i en stekpanna eller i ugnen, sedan lägger man benen i en stor gryta och täcker med vatten. Sedan är det dags för grönsaker och jag brukar ta ungefär en fjärdedel av hur mycket ben jag har så 2 kg ben blir ca 500g grönsaker och jag brukar använda lök, vitlök, morot och gärna lite andra rotsaker om man har, dock inte kålrot för i så fall slutar det med att du har en kålrotsbuljong.

Sedan lägger jag i lite peppar, timjan och några lagerblad och sjuder sedan buljongen i ca två timmar. Salta inte buljongen för den blir lätt för salt om den kokar ned när du sedan använder den. Efter det brukar jag stänga av värmen och låta fonden stå några timmar till för att slutligen silas och hällas upp på mindre burkar och ställas i frysen. Blir det för mycket kan man koka bort en del av vätskan innan. Lycka till.



Inga kommentarer: